Tack, hamnkapten Håkan

Han blev medlem i Skärsätra Båtklubb 1984. Efter 37 år i tjänst tackades han av på styrelsemötet tisdagen den 30 mars 2021.
Håkan Dalén är väl värd både blommor och SBKs förtjänstmärke.

Håkan har som hamnkapten gjort ett stort och gediget jobb, både praktiskt och administrativt. Det har varit han som hanterat en lång båtkö med snudd på oändligt många mailförfrågningar från personer som söker båtplats. Det är också han som oftast varit först med att komma ner till hamnen när det är dags att till exempel lägg i och ta upp bojar, justera Y-bommar,  spika upp nya avbärarplankor vid hamnkranens brygga, kalla till och leda arbetet med ”bommar upp” och ”bommar i” och mycket, mycket mer.

Vid avtackningen höll ordförande Lasse Östervall ett tal till Håkan:
”Jag, Styrelsen och medlemmarna i Skärsätra Båtklubb vill tacka dig för allt det engagemang och hårt arbete du har lagt ned på klubben, alltid med stort patos och omtanke.
Du har inte bara hamnkaptenat, du har lagt ned ett jättejobb på att få till en ny hamn.
Du har också varit drivande i miljöfrågor.
Aldrig tvekat att ställa upp när det behövts.
Vi vill också önska dig lycka till på din seglats genom livet, nu med en Omega 42. Du blir ju kvar som medlem i klubben, så vi hoppas att få se dig härnere så ofta som möjligt, om inte annat så på framtida grillfester och jubileer.

Om jag får travestera Churchill… Sällan har så många haft en… att tacka för så mycket.
Det är förstås ett lagarbete.

Som en erkänsla för allt ditt slit vill vi ge dig SBKs förtjänstmärke som gör sig bra på kavajslaget samt överräcka en blomsterbukett.

Jag vill också passa på att önska dig… och alla funktionärer …och styrelsen en riktigt Glad Påsk.”

Håkans nyinköpta Omega 42:a är för djupgående för att kunna ligga vid bryggan på SBK. Därför har han nu en plats vid Lidingö Båtklubbs bryggor, i vilken klubb han också blir medlem.

Håkan blev medlem i SBK 1984, slipförman 1996 och hamnkapten 2003. Han är barnbarnsbarn till uppfinnaren och grundaren av AGA Gustaf Dalén.

Till ny hamnkapten valdes på årsmötet Calle Lönnqvist, medlem sedan 1991 och har tidigare, likt Håkan, varit slipförman.